Qidiruv: dan:

    Qadim zamonlardan buyon kelayotgan afsonalarda Termiz-ning fojia va ajib taqdiri sadolari eshitiladi. Ulardan birida shaharga Makedoniyalik Aleksandr poydevor qo’ygani hikoya qilinsa,boshqasida shahar ancha oldin hammavjud

bo’lgani,mazkur sarkarda uni qamal etganida Termiz aholisi shaharni shoh Kashtasa boshchiligida mudofaa kilgani aytiladi.
   Minglab yillar davomida mavjud
bo’lgan shahar jahondagi ko’plab halqlar tillarida turlicha nomlanib kelgani ham uning tarihi uzoqligidan dalolat beradi.
    Ayrim olimlar "Termiz" nomini sanskritcha "Taro-mato" so’zi bilan bog’lashadi, bu "daryo ortida" degan ma`noni bildiradi. Boshqqlar esa yunon-baqdriya podshosi Demetriy nomi bilan borlab, u keyinchalik Darmit Tarmid at-Termiz va hokazo shaklga o’zgargan, deyishadi. Bu nomlarda go’yo uning betakror va nodir, taqdir nayranglariga qaramay, hali ham davom etib kelayotgan hayoti inikos etgandek.
    Uning makon va zamondagi siljishi-chi! Bosqinchilar bu shaharning kulini ko’kka necha bor sovurishmasin, har gal kultepadan qad ko’tarib, gullagan shaharga aylandi. "Madinat ur-rijol" iborasi zarb qilingan tangalar ham, bitilgan qo’lyozmalar ham buning guvohidir.
    V.A.Livshic hamda E.V. Rtveladze aniqlagan hayratomuz dalilga ko’ra, milodning I-II asrlarida Termiz hududida bir vaqtning o’zida olti hil oromiy, baqtriyona, kharoshthi, brahma, parfiyona va "noma`lum" deb ataladigan yozuvlar istifoda bulgan ekan.
    Termizda yashab, o’lmas asarlar yozib qoldirgan ulug’ shahslarni aytmaysizmi! Ularning fojia va yorkin hayotlariga qarabshaharning og’ir qismati haqida fikr yuritish mumkin. Abu Abdulloh Muhammad Hakim at-Termiziyning asarlaridan birida uning
tarjimai holiga oid bitilgan kuyidagi chizgi bundan dalolat beradi: «Men avvaldan niyat qilib biron harf ham qog’ozga tushirmaganman, lekin taqdir yoziri bilan boshimga og’ir kun tushganida asarlarim ovunchog’im bo’lgan". Aftidan, ko’plab sufiyona-falsafiy asarlar yozgan va ular orasida sufiylik hamda sufiylar to’g’risida dastlabki tarihiy-biografik asari ham bo’lgan termizlik bu mutafakkirning boshiga og’ir kun juda ko’p tushganga o’xshaydi. Shuning uchun halq uni "Termiz ota" deb ardoqlaydi hamda shaharning ma`naviy homiysi sifatida muqaddas sanaydi. O’rta asrlar Sharq adabiyotiga kirgan hamda marmar qabrtoshda bitilgan lavhada muhrlangan Hakimi Termiziy rutbasi e`sa "Termiz donishmandi" ma`nosini bildiradi.






 

Tarixsiz hayot - hayotsiz tarix bo'lmaydi.

Π‘Π°ΠΉΡ‚ создан Π² систСмС uCoz