|
Termiz
sayyidlari turli davrlarda Termizning siyosiy tizimida hamda ijtimoiy
hayotida muhim rol' uynashgan.
Sayyid atamasi rasululloh, Muhammad alay-hissalom avlodlariga va,
ayniksa, ularning nabi-ralari -- al-Husayndan ketadigan tarmog-iga
nis-batan kushiladi. Termiz sayyidlari uz shajarala-rini to’rtinchi
imom - Zaynilobidin Ali ibn al-Husaynning (680 - 695 yillar) nabiralaridan
biri Ubaydulloh al-A`rajga takdydilar. Markaziy Osi-yodagi sayyidlar
honadonining kupchiligi uz sha-jarasini shu shahsgacha olib borib
etkazishadi, Al-Araj hakida manbalarda ma`lumot juda uzuk-yo’luk.
Ilk an`analar bo’yicha u halifa Abu Ja`-far al-Mansur Muhammad
ibn Abdulloh (754 - 775 yillar) huzuridan Abu Muslimga yuborilgan
vakillar tarkibida eslatib utiladi.
 |
Al-A`rajnipg
tunrich ugli Ja`far uz firkasiga ega bo’lib, u "Hujjat
Alloh" nomi bilan yuritil-gan. SHuning uchun u "al-Hujja"
deb atalgan. Ja`farning ugillaridan biri Husayn Abu Abdulloh
Samarkdndga, so’ng Balhga borgan. Bu erda uning yolriz
ugli al-Hasay' Abu Muhammad shahar nakibi, ya`ni sayyidlarning
uzlari orasidan say-laydigan rahbari etib tayinlangan. IX
asrda yi-rik shaharlarda uz nakdblari saylana boshlandi,
ular nakiblarning nakibi • • nakdbun nukaboga
bo’ysunardi. Nakib sayyidlarning da`volari hakikiiligi
|
turrisida h,ukm chikdrish uchun shaja-ralar
bilimdoni bo’lishi, sayyidlarning hulk-atvorini va ularning
manfaatlariga rioya etili-shini, sayyidlarga tegishli vakflarni
nazorat qilishi lozim edi. Nakib, shuningdek, hukm chika-rish va
boshk,a vazifalarni ham bajargan. Keyin-chalik ^rta Osiyodagi kuplab
shaharlarda nakib-lik lavozimiga Termiz sayyidlari avlodidan bo’lganlar
utkazila boshlandi.
Termiz sayyidlari zotining asoschilari halifa al-Mutavakkil
(847 - 862 yillar) davrida Mo-varounnahrga kelib kolishi bu halifaning
ichki siyosatidagi alaviylarga karshi jarayon bilan bor-lik bo’lgandi.
Termiz sayyidlarining shajarasi keltirilgan "Sayyidino"
risolasiga kura, al-Hasan Abu Muhammad Balhdan Termizga 865 yilda
kuchib kelgan. Rivoyatlarga Qaraganda, u Somoniy-larning halifa
al-Mutavakkildan Balh hukmdor-ligini olgan bobokaloni Arkokka katta
hizmat kursatgan. Keyinchalik Somoniylar Termiz say-yidlariga juda
katta hurmat-ehtirom kursatish-gan. Sayyidlardan biri amir Abdulloh
Ismoil ibn Ahmad Somoniyning Mohisiymo ismli k,iziga uylangan. SHundan
so’ng Termiz sayyidlarining av-lodlari "hudovandzoda",
ya`ni shahzoda unvonini olishgan. Rivoyatlarga kura, O’rta
asrlardagi Termiz viloyatida Somon kishlori bo’lgan. Sulton
Saodat majmuoti yakinidagi joy XIX asr ohirida ham SHahri Somon
deb atalgan. Termiz sayyidlari shajarasida keltirilgan ma`lumotlar
yarimafsonaviy bo’lib, doim ham hakikdtga turri kelavermaydi.
Arhiv materiallari XIX asr ohirida shajaradan tapsch'ari boshqa
hujjatlar ham bo’lganidan, ular hatto rus tiliga tarjima ham
kilinganidan dalolat beradi. Hozircha ularni iz-lab topib budmayapti.
Sayyidlar musulmon jamoalari ijtimoiy ierarhiyasida alohida imtiyozga
ega guruh bo’lgan hamda dindorlar orasida ularning nufuzi
yukori bo’lgan. Atrofdagilar ongidan sayyidlar kupin-cha avliyolar
singari joy olgan. Bu jihatdan shu holat dikkatga sazovorki, ayni
Termiz sayyidlari honadoni karor topa boshlagan davrda Hakim
at-Termiziy avliyolar turrisidagi tasavvurlarni nazariy jihatdan
asoslab bergan. Somoniylar arda-rilgach, XI asrning I yarmida Termiz
Raznaviylar tasarrufiga utib, davlatning shimoliy sarhadda-rini
kuriklagan juda muhim strategik punktga aylangandi. Usha paytda
shahar fukarolik va ma`-muriy hokimiyatni uz kuliga olgan rais va
kutvol - harbiylar boshliri tomonidan boshqarilardi. Termiz sayyidlarining
bu paytdagi roli turrisida ma`lumot yuk- Raznaviylar Termizni uz
davlatlari uchun Allohning marhamati deb hisob-lashgan. Garchi ilmiy
adabiyotda sayyidlar «Vak-tincha siyosiy sahnadan tushdilar,
chunki bu davr yozma manbalarida ularning vakillari turrisida eslatib
utilmaydi," deb kayta-kdyta ta`kidlangan bo’lsa-da,
Termiz
sayyidlari Raznaviylar dav-latining poytahti Razniiing nak,ibi
bo’lganlikla-ri ham ularning yuksak nufuzidan darak
beradi.
XI asr O’rtalaridan XII asr O’rtasigacha Termizga
Raznaviylar ham, K,orahoniylar ham da`-vogar bo’lgan
esa-da, shahar Saljo’qiylarga kara-gan. Saljo’qiylar
davlatidagi siyosiy vaziyatning bekarorligi tufayli Termiz
dam Saljo’qiy sul-tonlar va ularning vassallariga,
dam Korahoniy honlarga bo’ysunib turdi.
|
 |
Tahmin kilinishicha, fukarolik hokimiyati
Termiz sayyidlarining kulida bo’lgan. Anvoriyning asarlariga
kura, har holda Sayyid Imomiddin Fsruzshoh uzok vakt Termiz hukmdori
bo’lgan. Undan oldin mash-hur din tarihchisi Abulfath ash-SHahristoniy
1127 yilda yozilgan mashhur "Kitob al-milal va-n-nihal"
risolasshsh Termiz nakibiga barish-lagan, deb hisoblanadi. -->>
|
|