|
Kushonlar
davrida Tarmita-Termiz O’rta Osiyo-da buddizmning yirik markaziga
aylandi. sha-harda, ayniksa, uning shimoli-g’arbiy chekkasida
kunlab budda imoratlari barpo etildi.
 |
Bu
yerda 7 gektar maydonda ulkan budda markazi bunsd eti-lib,
u Krratena singari mashhur turli haraktyer-dagi o’ttizdan
ziyod ibodathonani o’z ichiga olgan. Ibodathona majmualarining
kunchiligi yer yo’zasi-dagi hamda pop iishootlarini
o’z ichiga olgani uning o’ziga hos hususiyatidir.
Yer yo’zasidagi kis-mi chor atrofi ayvon bilan uralgan
ochik, hovli-dan iborat bo’lgan. |
Ibodathona tarzining tomoy'-laridan birida
yer yo’zasidagi qismni pop bilan bog’lovchi yo’l
joylashgan. Dastlabki ibodathona-lar "G"-simon gor inshootlaridan
iborat bo’lgan, keyingilari esa "N"-simon bunyod
etilgan. Korate-naning shimoliy qismini yer yo’zasiga qurilgan,
ikki nogonali nlatforma ustiga katta stuna urna-tilgan monastir
band qilgan. Bu stuna muayyan davrlarda tosh haykallar bilan hashamatli
beza¬tilgan. Koratenadan topilgan vOksaband rasmlar, tosh va
gil-ganch haykallar u yerdagi boinga ibo-dathoia majmualari ham
hashamatli bezatilgani-dan darak beradi. Ularda Budda, bodhisattva
va boshqa buddaviy kahramonlar, shuningdek, homiy-lar hayoti bilan
bog’liq sahnalar tasvirlangan (17). Baktr, kharoshtha, brahma
va o’rta fors yozu-vida kyeramikaga hamda ibodathona devorlariga
bi-tilgan lavhalar alohida k,izikish uygotadi. Ular tonilishi bilan,
bir tomondan, tillar grammati-kasi hamda leksikasi to’g’risidagi
tasavvurlar boyigan bo’lsa, ikkinchi tomondan, Tarmita-Termiz-ning
kadimgi dunyoning boshqa mamlakatlari bilan madaniy aloqalari hakida
ma`lumotga ega bulin-di, shu monastirlar nomi bilan atalgan rohiblar
va homiylar ismlaridan habar tonildi. Jumla¬dan, "khadevaka
vihara", ya`ni nodsho monastiri hamda "vihara Gulavhara"
deb uqilgan lavhalar topilgan.
K,oratenadan shimol tomon bir kilometr maso-fada yer yo’zasiga
qurilgan katta (17m h 34 m) Fayoztena monastiri joylashgan. Asosiy
marosim-lar o’tkazilgan markaziy bino Fayoztenaning bor-lovchi
burini bo’lgan. Bu yerda honalar ayvon bi¬lan uralgai
hovlining chor atrofida joylashgan.
Markaziy binodan shimolda stuna bo’lgan. Monas¬tir ibodathonasi
markaziy bino janubiy tarzi-ning markazida bo’lgan. Ibodathona
ichi devoriy rasmlar, Buddani, bodhisattvani va boshqa kahra-monlarni
tasvirlovchi tosh va gil-ganch haykallar bilan hashamatli bezatilgan
(18).
shaharning janubi-sharqiy chekkasida joylash-gan hamda bir mahallar
tosh burtmalar bilan chiroyln bezatilgan yirik budda stunasining
kol-diti bo’lgan Zurmola Tarmita-Termizning budda-viy yodgorliklaridan
biridir.
Tarmita-Termiz buddaviy yodgorliklarini tad-kik, kilish natijasida
buddizmning O’rta Osiyoga kirib kelish vaqti
va yo’lini aniqlash imkoni yaratildya. Tarmita-Termiz
aholisi buddizm bilan dastlab m.a. I asrda tanishgan va,
aftidan, kushon davlati vujudga kelgan davrda mahalliy aholi
orasida Budda ta`limotini faol tarrib qilganbudda
da`vatchilarining ancha yirikjamoalari mav jud bo’lgan
kurinadi.
|
 |
Lekin buddizm Kushon davlati
tarknb tongach, milodiy I asrdagina Tarmita-Termizga jadal kirib
keldi. Natijada budda da`-vatchilari mamlakat bo’yla ommaviy
ravishda keza boshladilar. Sotyer Me gas va Vima Kadfiz
hukm-ronligi davriga kelib shaharda budda jamoalari-niig mavkei
ancha salmoqli va sezilarli bo’lib qoldi.Bu
vaktda shahdrliklar, aslzodalar va ma`murlar, noiblar jumlasidan
kunchilik Budda ta`¬limotini urganib, murid bo’la boshladi.
Aks holda, Tarmita-Termiz shazfi aholisi turli kdtlamlari-nyang
keng madadisiz, budda jamoasining o’z kuchi bilangina Krratena
va Fayoztena singari ulkan inshootlarni kurishganiga inyunish kiyin
bo’lardi.shaharda buddizmning asosiy ravnaq
tonish davri milodiy II -IV asrlarga to’g’ri keldi.
Kushoilar davrida shaharda o’ziga hos uslub va hususiyatga,
boy ijodiy an`anaga ega bo’lgan, afti¬dan, kushonlar davri
Baqtriya badiiy madaniyatining tarkib topishi va rivojlanishiga
kuchli ta`-sir ko’rsatgan badiiy maktab vujudga kelgan.Budda
ibodathonalari va monastirlari, u yer-larda istikomat -->>
|
|