|
Bular
buddaviylikning yarim yalangoch, bo’yniga marjon va kuliga
bilakuzuk takilgan kuyi tik holatda rupara turgan usmir kiyofasidagi
ihlos-mandlari shakllaridir.
Buddaviy mavzu bilan bir katorda boshqa tip¬dagi terrakotalar
h.am uchraydi. Masalan, o’ziga hos kushonlar kiyimidagi erkak
kishining shakli. Bu, aftidan, Kushon hukmdori - mumin buddaviy
obrazi bo’lsa kerak.
 |
Termiz
koroplastikasiga haykalcha tarzidagi, ko’pincha esa
tahtadagi bosma haykalcha tarzidagi ayollar obrazi hosdir.
Mavjud namunalarda bud¬daviy san`atdan nishon ham yuk.
Bu boshqa din bilan borlik obraz ekanligi anik. Uni bu erda
azaldan e`tikod kilib kelingan zardushtiylik dini ma`budasi
Anahita deb tahmin kilinadi. Unga, ayniksa, ayollar orasida
e`tikod kuchli edi. U tik burmali, to’qilib turuvchi
tunika kiygan (tunikaning yunoncha varianty') hamda elkasiga
yopkich tash-lagan ma`budadir. |
Ularning kupchiligi boshi
sin-dirilgan tarzda bizgacha etib kelgan. SHuningdek, yuzi sindirilgan,
lekin soch turmagi - parallel' tushgan gajaklari sakdangan alohida
haykal bosh-lari ham topilgan.
O’rta asrlarda tasviriy san`at motivi keskin uzgargan. Bunda
Tohariston arablar tomonidan fath etilganidan hamda mahalliy aholi
musulmon dinini kabul kilganidan so’ng islom bevosita rol'
uynagan. Odatda, islom akidalari jonli mavju-dotlarni, eng avvalo,
odamni tasvirlashni kat`i-yan man etgan edi. SHu bilan birga, fath
etilgan mamlakatlarning arab halifaligi tarkibiga ki-rishi va u
erlarda islomning yagona e`tirof etil¬gan asosiy din sifatida
karor topishi tasviriy san`at harakterida ham muhim rol' uynadi.
Arab dunyosi bilan ham siyosiy, ham mafkuraviy ma`nodagi birlashuvda
riyoziyot, ayniksa, handasa ilmining rivojlanishi, shuningdek arab
yozuvi umu-miy turining kabul kilinishi ijobiy rol' uyna¬di.
Handasa nazariya olamidan, ayniksa, memor-lik sohasida jonli tajribaga
keng tarzda kirib keldi. Haykaltaroshlik va rassomlik bilan bog-lik
tasviriy syujetlar hamda obrazlar urniga oddiy va murakkab handasaviy
chizmaga bo’ysundi-rilgan naqsh kirib keldi. Handasaviy naqsh
us-lublashtirilgan islimiy motivlarni, ba`zan esa uslublashtirilgan
ertakona obrazlarni tuldira boshladi. Lekin ularning asosini ba`zan
oddiy, ba`zan esa juda murakkab handasaviy naqsh girih tashqi l
etdi.
Bu jihatdan Termizda muhim misollarni to-pish mumkin. Bu XI -XII
asrlarga oid ikki obida - Hakim at-Termiziy maqbarasi hamda Termiz-shohlar
saroyi. Bu erda girih bilan uslublashti¬rilgan islimiy motivlar
bir-birini tuldiradi, Islimiy nakdpda ham novda va yaproklar egri
chizikli handasaviy chizmaga bo’ysundirilgan. In-shoot tarihi
(ismlar, sanalar) yoki Kur`on oyat-lari bilan borlik bitiklardan
iborat kitoba ham muhim rol' uynaydi. Ularning bari naqshning hdn
dasalapttirilgan umumiy taksimotiga bo’ysunadi.
Termizshohlar saroyida bir-biriga karab bo-rayotgan yoki orka oyoklarida
turgan, boshi kushilib ketgan ikki arslonning geral'dik obrazlari,
shu¬ningdek, (parchalari topilgan) kdidaydir kanotli mahluklar
e`tiborni tortadi.
Va, nihoyat, epigrafik motivlarning kiritil-gani muhim. Arab yozuvi
O’rta Osiyo madaniyatiga arab fathidan keyin devon ishlariga,
kitobat ishi-ga tezda kirib keldi. So’ng undan darhol memo-riy
bezakda foydalanila boshlandi. Hakim at-Ter¬miziy maqbarasida
hamda Termizshohlar saroyida ajoyib bezatilgan kitobalarni kurish
mumkin. Ularda handasaviy kufiy va bitilishi kulay nash yozuvi enma-yon
uchraydi. Kitobalarda tarbiyaviy ahamiyatga ega suzlar, ba`zan esa
Termiz va u er-lik shahslar bilan borlik tarihiy ma`lumotlar keltirilgan.
Murullar istilosi Termizga turli sohalarda, shu jumladan san`at
rivojida ham tuzatib bulmas ziyon etkazdi. Uning okibatlari zaiflashgach,
Te-muriylar davridagina yangi yuksalish sezildi. Bu XV -XVII asrlar
memorligi namunalarida yakkol muhrlangan. Biroq ularning bezaklarida
yangilik kuzga tashlanmaydi. Hakim at-Termiziy kdbri usti-ga XV
asrda kuyilgan monumental kabrtosh uslub bo’yicha yangi bo’lib,
pushti rang marmardan tarosh-langan va mohirlik bilan naqsh tushirilgan.
Kdbr-toshda handasaviy shakllar hamda husnihat bilan yozilgan bitik
bir-biriga kushilib ketgan.
O’rta asrlarda Termizda mavjud bo’lgan amaliy san`atlar
orasida sopoldan yasalgan uy-ruzgor bu-yumlarini aytib o’tish
zarur. X -XI asrlarda yasal¬gan lari ayniksa dikkatga sazovor.
Ular orasida sirlanmagan va sirkor bo’yumlar bor. Sirlanma-ganlari
orasida turli-tuman shakldagi idish lar, sirkorlari orasida esa
kuprok kosa, lagan, kuza mavjud. Sirlaimagai idishlarga ba`zan kolip
yor-damida naqsh tushirilgan. O’rta Osiyoning boshqa mintakalaridagi
singari, bu erda ham sirkori so-pol keng tarkdlgan. Unda kuprok
ok fonda (ba`¬zan rangli fonda ham) oddiy nasch'ndan tortib,
usim-lik va hatto hayvonlar bilan bog-lik vokeaband tasvirlar, masalan,
kushlar, hayvonlar tasviri ishlangan. Bo’yum egasiga yahshi
niyatlar yoki hatto birgina suz bitilgan idish lar ham uchraydi.
YOzuv-naqshlarga kizil, jigarrang, kora, yashil rang be-rilgan.
XV asrda hitoy chinnisiga taklidan yara-tilgan, ok fonga kobal'tda
naqsh berilgan kera¬mika paydo buldi.
SHishasozlik takomiliga etdi. Termizda dera-za oynalari va shisha
idish bilan bir kdtorda shisha turunjlarning dikkatga loyik tuplami
ish-lab chikarilgan. Ular Termizshohlar saroyida olib borilgan kazish
ishlari jarayonida topil¬gan, aftidan, hukmdor tahtini bezagan
bo’lsa ke-rak. SHaklan yirik yassi tahtalarni shishaga kiz-dirib
bosilgan burtma tasvirlar bezatib turadi.
Ular sakkiz hil tasvir bo’lib,
orasida kochib borayotgan hayvonga changali bilan yopishib olgan
vahshiy kush tasviri ham bor. SHuningdek, usim-lik foiida hayvon
shakli, ayol obrazi, ot, ular ustida parvoz etayotgan kushlar, yirik
turunj va dumalok shakllar bor. Ot ustida marrur utirgan kurollangan
suvoriy obrazi tushirilgan turunj-lar ayniksa ifodali chiqqan. Turunjlardan
bi-rida "Mulk" suzi bitilgan. Bu turunjlar uz davri odamlari
uchun tushunarli, aftidan, kuch-kudrat, hokimiyat bilan borlik alohida
ma`noga ega bo’lgan.
Antik va O’rta asrlardagi Termizning
parcha-lar holatida va ozgina mikdorda etib kelgan tas-viriy va
amaliy san`at asarlari bu shahar o’tgan davrlarda butun O’rta
Osiyo mintakasida badiiy madaniyat markazlaridan biri bo’lganidan
dalolat beradi.
|
|