|
Juda muhim mollar tashilgan bu yo’lning mavjudligi to’grisida
Rim tarixchisi Nliniy Varronga (m.a. 127 - 116 yillar) asoslangan
holda yozgandi. Strabon va boshqa qadimgi olimlar ham bu haqda ha¬bar
berishgan. Buyuk Ipak yo’li hozir TRASEK tarzida tiklanganidek,
kelgusida mazkur yo’l ham tiklanadi, deb o’ylaymiz.
 |
Endilikda
anglayotganidek, Orod II davrida (m.a. 51 - 36 yillar) Kampirtepani
bosib olib, uni, balki Termizni ham, Narfiya davlatining
sharqdagi, Oks vodiysidagi tayanchiga aylantirgan narfiya
podsholari ushbu yo’lning ahamiyati va uni nazorat
kilishdan ko’riladigan manfaatni yaxshi tushungan
edilar.
Kushonlarning ikkinchi podshosi Vima Tok (To) (Sotyer Megas,
aftidan, milodiy I asr o’rtasi - ikkinchi yarmi bo’lsa
kerak) hukmronligi davridan boshlab yuechji-toharlar Termizni
qayta o’z ta-sarruflariga oldilar. Buyuk |
Kushon podshosi Kanishka davrida (milodiy II
asrning birinchi yarmi) Termiz zimmasiga mafko’raviy vazifa
ham yuklanib, u bir necha yo’z yillar davomida O’rta
Osiyoda buddizmning asosiy markazi bo’lib qoldi.Bu yerdan
Temir darvoza orqali shimolga, Sugdiyonaga, Oks vodiysi orqali shimolig’arbga,
Mar-g’iyonaga hamda Nomir va Oloy tog’lari orqali shimoli-sharqqa,
sharqiy Turkistonga borgan davatchilar Budda ta`limotini mazkur
viloyatlarga, shuningdek, Hitoy va Tibetga edilar.
Hitoyda buddizmni targ’ib qilgan, buddaviy asarlarni sanskrit
tilidan Hitoy tiliga tarjima qilgan, hitoy shaharlarida budda monastirlarini
ko’rgan hamda bu yerda mahalliy aholi jumlasidan shogird tayyorlagan
toharistonliklarning nomlari tarixiy manbalar orqali bizgacha etib
kelgan.
Baqtriya-Toharistonlik unasaka CHji Kzyan (milodiy III asrning birinchi
yarmi) shunday buyuk buddaviy rohiblardan bo’lgandi. U Hitoy
poy¬tahti Loyan ham Nankin shaharlarida da`vatchilik ishlarini
olib borgan. Hitoy yozma manbalarida u haqda: "Jismonan zaif
bo’lsa-da, bilimdon edi", - deb habar beriladi. 222 yildan
253 yilgacha bo’lgan davrda u qirq to’qqizta buddaviy
asarni Hitoy tiliga g’oyat nafis adabiy shaklda tarjima qildi.
Yana bir buyuk buddaviy rohib toharistonlik Dharmarahsha Hitoy poytahtiga
yaqin joy -Chananda milodiy 284 yildan 313 yilgacha yo’zdan
ziyod buddaviy asarni hitoy tiliga tarjima qildi, bir necha ming
rohib ta`lim olgan monastirga asos soldi.
Dharcharahsha benazir kuvvaihofizagacha ega bo’lib,
36 tilni bilardi. Hitoy manbalarida Dharmarahsha "Nirvananing
aynishi intngosi g`oyasini" tushunibyetganligi uning
alohida yuksak fazilatlaridan biri sifatida ajratib ko’rsatiladi.
Termizda tug’ilib o’sgan buddaviy rohib Dharmamitra
Tibetda buddizmning qaror topishida, buddaviy asarlarni
hitoy tiliga tarjima qilish, sharhlashda ulkan rol o’ynadi.
|
 |
Ushbu buddaviy rohiblar faoliyatiga batafsil
to’xtalib o’tilayotgani bejiz emas. CHamasi o’sha
davrlarda, milodning dastlabki asrlaridayoq, Termizda ulkan ijodiy
va intellektual muhid yaratilgan va u bir necha yo’z yildan
sush, musulmon olamida yuksak darajada ulug’lanadigan Muhammad
ibn Ali Hakim at-Termiziy singari buyuk shahe parvozi uchun sharoit
yaratib bergan bo’lsa kerak. U shunchaki musulmon ruhoniysi
emas, balki benazir mo’takallim olim ham edi, Uning asarlari sufiylikning
shakllanishiga katta ta`sir ko’rsatgan. Barcha olimlar ta`kidlashlaricha,
sufiylik asosida buddizm qoidalari aniq ko’rinib turadi. Hakim
at-Termiziy o’z salaflari -toharistonlik buddaviy rohiblarning
sanskritda ham, arab tili va yozuvi keng joriy etilganiga qaramay,
X - XI asrlarga qadar mavjud bo’lib kelgan baqtr tilida ham
yozilgan asarlarini bilgan bo’lishi mumkin,Termiz o’zining
muhim mafko’raviy funksiyasini keyinchalik ham, bo’tun
o’rnga asrlar davomida saqlab qolgan. Horazmtoh,
Muhammad arab halifasi an-Nosirnit mafko’raviy tazyiqidan
halos bo’lishga qaror qilib, o’z halifasini nufo’zini
buyuk sarkarda va davlat arbobi Amir Temur e`tirof etgan hamda yuksak
kadrlagan Termiz sayyidlaridan saylab olgani bejiz emas.Termiz sayyidlarining
tanngli vakillaridan biri Abu Maoliy kun yillar davomida shahrisabzda
Amir Temo’rning otamyeros mulkida islom diniga hizmat qilgan
va kazosi etgach, Gumbazi Sayyidonga, Amir Temur otasiiing va ularning
piri murshidi shayh shamsuddin Kulolning kabrlari yoniga dafn etilish
sharafiga muyassar bo’lgan.Termiz mustaqillik yillarida, avval
o’tgan mapuxuu davrlar larzalari vabeqarorliklariga qaramay,
an`anaviy ahhamiyati hamda o’ziga hos funksiyasini saqlab
qolgan holda, taraqqiyotning yangi sifat boskichigao’tib,
yangi vazifalar kasb qildi, U rivojlanayotgan sanoat va qishloq,
ho’jalik ishlab chiqarishi markaziga, ta`lim
ey madaniyat markaziga aylandi, O’zbekistonning janubiy sarhadlarida
uning himoyachisi va muhofizi bo’lib qoldi. Uning ahamiyatigina
emas, balki shonli kelajagi ham ayni shu tarix, an`anasi va zamonamiz
yangi hodisalarining bunday kirivushib ketishiga bog’lik bo’lishi
shubhasiz.
|
|